JANGAN JADIKAN SIJIL BERHENTI SEKOLAH PELAJAR TEMPAT MENGHUKUM


DEK kerana ulasan pengetua yang tidak munasabah, hasrat untuk memasuki institusi pengajian tinggi terbantut.
TERBANTUT...walaupun memperoleh keputusan cemerlang, ulasan yang ditulis pada sijil berhenti sekolah boleh membantutkan hasrat pelajar melanjutkan pelajaran. - Gambar hiasan

KONTROVERSI...ulasan dalam sijil berhenti sekolah yang menjadi pertikaian.


Itulah dilema 22 pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Yan apabila dilabel sebagai murid tidak berdisiplin dalam sijil berhenti sekolah walaupun tidak melakukan kesalahan serius sepanjang tempoh persekolahan.


Lebih mengejutkan, ada antara mereka pernah menyertai acara sukan hingga berjaya mewakili negeri, tetapi sumbangan berkenaan tidak diiktiraf kerana tidak dicatat dalam sijil berkenaan.


Mengapa perkara ini boleh berlaku? Bukankah sepatutnya sijil berhenti sekolah ditulis dan diberi ulasan oleh guru kelas bukannya pengetua? Apakah tindakan pengetua itu wajar? Dalam keadaan sebegitu, apakah yang harus dilakukan atau apakah langkah yang perlu diambil pelajar supaya mereka boleh melanjutkan pelajaran? Yang Dipertua (YDP) Persatuan Kebangsaan Pengetua Malaysia, Azam Md Atan, berkata perkara berkenaan tidak seharusnya berlaku kerana ia membabitkan masa depan pelajar.


Katanya, pelajar yang melakukan kesalahan sudah diberikan hukuman sama ada menerusi tindakan disiplin atau gantung sekolah .


"Sejahat atau senakal mana pun pelajar itu, tindakan memberi ulasan yang tidak munasabah bukanlah cara menghukum mereka.

"Ini kerana tindakan sewajarnya sudah diambil setimpal dengan kesalahan yang mereka lakukan.


"Justeru, pengetua perlu rasional dalam mengambil sebarang keputusan dan bukan menganiaya serta merosakkan masa depan mereka," katanya.


Sebagai pengetua, kata Azam, mereka perlu bimbing pelajar yang membuat kesalahan dan bukannya merosakkan masa depan mereka.


"Pelajar memang tidak lari dari membuat kesilapan dan tindakan sewajarnya harus dikenakan supaya mereka menginsafi kesalahan mereka itu.


"Tetapi menulis ulasan yang boleh merosakkan masa depan pelajar tidak wajar. Justeru, saya berharap, perkara ini tidak akan berulang dan pengetua akan lebih rasional dalam hal-hal seperti ini," katanya.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut