TULISAN JAWI DALAM PENDIDIKAN

Pembelajaran danpengajaran agama Islam di Alam Melayu khususnya Terengganu dijangka bermula seawall abad ke 12 atau 13 masihi.Ketika itu proses ini dengan menggunakan bahasa Arab.Oleh kerana bahasa Arab agak sukardi terima dan difahami oleh penduduk tempatan ,tambahan pula agam yang diajar itu agama baru dan terlalu asingbagi mereka semua.

Berdasarkan kepada penemuan Batu Nisan Syeikh Abdul Kadir bin HusinShah Alam di Langgar,Kedah bertarikh 910 Masehi ,batu Nisan di Pekan(419H),batu Nisan Phanrang,Vietnam (103M),Batu Nisan Puteri Sultan abdul Majid,Brunei,(1048H) dan Batu Nisan Fatimah bt Mainun,JawaTimur(1082M) jelas menunjukkan tidak terdapat sebarang perkataan Jawi yang ditemui.

Kaedah pendidikan yang menggunakan tulisan jawi berkemungkinan besar seawall abad 13M,kemudian penggunaannya digunakan secara meluas bermula sejak pengisytiharan penguatkuasaan Undang-undangIslam diTerengganu .Bukti ini jelas jika dilihat kepada tulisan yang terdapat pada Batu Bersurat yang telah dijumpai di Kampung Buloh ,Kuala Berang ,Hulu Terengganu.

Penemuan Kaedah tulisan jawi telah menjadikan pendidikan menjadi agak senang kerana ahli Masyarakat alam melayu dapat menerima dengan senang dan mudah difahami.

Orang Melayu dahulu menjadikan tulisan jawi sebagai sesuatu yang wajib dipelajari secaramendalam jika ingin mendapat ilmu pengetahuan yang banyak berkaitan dengan keagamaan.ini sememangnya tidak boleh dinafikan sebab kebanyakan kitab –kitab agama ditulis didalam Jawi.

TULISAN JAWI DARI SUDUT PENTADBIRAN

Dalam system pentadbiranFeudal (Kesultanan Melayu) ,semua urusan surat menyurat ,watikah,Perlantikan,Surat Perjanjian dan sebagainya ditulis dengan menggunakan tulisan jawi.Misalnya sepucuk surat tertua yang pernah ditemui iaitu surat Sultan Johor ,Sultan Abdul Jalil Riayat Shah kepada Perancis dan Navare,King Louis xv bertarikh 1719.Begitu juga dengan surat beriluminasi emas Sultan Terengganu (sultan Ahmad Shah I )kepada Govemor- General diBatavia Baron Van Der Capellan bertarikh 19 mac 1824 .(Manifestasi Tulisan Jawi 2006:Terbitan Kekwa dan Jabatan Muzium Malaysia).

Semasa kegemilangan empayar Acheh pada awal abad ke 17,beserta kerajaan Melayu lain seperti kesultananSerdang,Langkat,Deli,Tanjung Pura ,siak Riau –Lingga,Palambang dan lain-lain menggunakan tulisan jawi didalam semua urusan kerajaan.

Raffles,Crowford dan sarjana-sarjana Barat mempelajari tulisan jawi untuk memudahkanmereka berurusan dengan Raja dan pembesar-pembesarMelayu,selain itu mereka juga dapat mengenali budaya Melayu .

Penggunaan tulisan jawiamat meluas digunakan didalam urusan pentadbiran seperti catatan pada boring perniaga serta jumlah cukai yang dikenakan .Surat-surat persetiaan ,surat perjanjian dansebagainya ditulis dalam jawi.Penggunaannya berterusan dan tidak terhenti waktu pentadbiran negeri-negeri di Tanah Melayu diganggu gugat oleh Barat.Pihakpenjajah turut bergabung tanpa sebarang masalah.

TULISAN JAWI DALAM KESUSASTERAAN

Masyarakat Melayu,antara kelompok manusia yang kaya dengan cerita-cerita rakyat yang terdiri daripada Panglipur lara ,Sejarah ,Seloka ,Gurindam ,Pantun,Syair ,Cerita Nasihat dan banyak lagi.

Peringkat mula ,cerita-cerita rakyat didengkan malalui penceritaan secara lisan dari satu generasi ke satu generasi .Kemudian setelah penyebaran Islam sampai ke kepulauan Nusantara , maka terciptalah tulisan jawi yang diadaptasi daripada abjad Arab .

Apabila wujudnya tulisan jawi ,maka banyak cerita cerita rakyat dikarang dan dijadikan buku-buku seperti Hikayat Hang Tuah,Hikayat Carang Kulina ,Syamsul Anwar,HikayatSeloka ,Teka-teki,Peribahasa,Teromba,Prosa Berirama dan nyanyianRakyat.

Dalam kehidupan masyarakat melayu,ternyata amalan berdasar ramalan sesuatu petanda –petanda seperti Tafsir mimpi,Bintang 12,,Syair Raksi dan banyak lagi.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

1 komentar:

komentar
20 Disember 2010 pada 4:11 PG delete

Semakin Terancam?! Semarak Jawi
http://typophile.com/node/74436

Reply
avatar

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut