TULISAN JAWI DALAM PERUBATAN

Dalam masyarakat melayu ,,iaitu sebelum diperkenalkan perubatan modem ,ahli-ahli masyarakat yang mengidap sesuatu penyakit akan menggunakan khidmat bomohatau dukun bagi menyembuhkannya.

Kebanyakkan bomoh atau dukunakan membaca mentera –mentera dan jampi berubat seseorang penyakit.Namundemekian untuk mengelakkan daripada mentera-m,entera atau jampi serapah begitu sahaja setelah bomoh atau dukun meninggal dunia,maka pelbagai ikhtiar telah dilakukan antaranya mengajar kepada anak cucu masing-masing.Usaha-usaha begini juga dilakukan dengan mencatatdan menulis dalam tulisan jawi dandijadikan bukuatau kitab yang akan digunakan sebagai rujukan generasi kemudian.

Didalam tib-tib perubatan dicatat cara-cara pengubatan,bahan-bahan yang digunakan untuk mengubati sesuatu penyakit,bacaan atau ayat memagar rumah daripada syaitan dan banyak lagi.

Selain tib perubatan,pinggan atau mangkuk bertulis turut digunakan dengan menulis ayat-ayat tertentu didalam pinggan dan di hidang dengan air kemudian diminum hingga habis.


Baca Juga..TULISAN JAWI DARI SUDUT PENTADBIRAN

TULISAN JAWI DALAM PENDIDIKAN

TULISAN JAWI DALAM KESUSASTERAAN

TULISAN JAWI DALAM PERUBATAN

SEJARAH MELAYU DAN NASIB TULISAN JAWI

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

1 komentar:

komentar
21 Disember 2010 pada 4:44 PG delete

shout box xkuar..huhu

jom jenguk blog saya..best ni..CARA BARU PARA BLOGGER TINGGKATKAN TRAFIK KE BLOG'

Reply
avatar

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut