LELAKI DAN MASALAH PROSTAT

APAKAH ITU PROSTAT?

Prostat adalah salah satu daripada kelenjar seksual bagi kaum lelaki.Ia terletak dipangkal zakar ,dibawah pundi kecing (Urinary bladder) dan berhadapan dengan Rectum (Saluran lurus terhujung usus besar).Prostat mempunyai lubang halus ditengahnya yang menyambungkan saluran kencing terus ke hujung zakar.

APAKAH FUNGSI PROSTAT

Fungsi utama prostat ialah untuk menyimpan dan mengeluarkan cecair alkali (pH 7.29)yang mana cecair ini merangkumi kira-kira 25-30% daripada jumlah keseluruhan kandungan air mani .Dengan ini pH air mani akan bersifat sedikit alkali.Sifat alkali dapat meneutralkan keadaan semulajadi vagina yang bersifat asid dan sekali gus memanjangkan tempoh hayat sperma .Prostat juga mempunyai otot-otot lembut turut membantu semasa proses pengeluaran (pancutan )air mani.

APAKAH YANG MENYEBABKAN PROSTAT BERMASALAH?

8 daripada 10 masalah prostat adalah disebabkan prostat bengkak.Dari segi perubatan,keadaan ini digelar BPH (Begnign Prostat Hypertrophy/Hyperplasia).Keadaan ini adalah disebabkan perubahan hormon didalam prostat.Masalah BPH dialami hampir separuh daripada lelaki berusia 50 tahun ke atas.Perkataan benign menunjukan keadaan tersebut bukanlah kanser dan ia adalah berita positif kepada kaum lelaki kerana kebanyakkannya ia boleh dirawat.

Adakalanya juga Prostat menjadi bengkak disebabkan oleh jangkitan kuman yang dikenali sebagai Prostatitis.Masalah ini biasanya dialami oleh lelaki yang lebih muda.

Kurang 1 daripada 10 orang yang mempunyai masalah ini akan mendapat kanser prostat.
Punca utama yang menyebabkan pembengkakan prostat ini masih belum disahkan namun ia sering dikaitkan dengan peningkatan usia,jenis kaum dan kekurangan zink.

BAGAIMANAKAH YANG DIKATAKAN PROSTAT BERMASALAH

1.Pembuangan air kencing menjadi lebih sukar daripadablazimnya.

2.Banyak kali terpaksa meneran untuk membuang air kencing.

3.Bangun malam lebih daripada 2 kali untuk membuang air kencing.

4.Semasa kencing,aliran terhenti dan mula kembali beberapa kali.

5.Serlepas proses kencing,masih berasa pundi kencing belum kosong.

6.Semakin sukar untuk menahan kencing.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut