TUNTUTAN NAFKAH ANAK

SOALAN:

Saya ingin bertanya,Saya telah bercerai dengan bekas suami dan hasil perkahwinan tersebut kami dikurniakan 2 cahayamata seorang lelaki dan perempuan.Pada mulanya saya mampu menampung perbelanjaan mereka kerana saya berkerja.Namun semakin hari mereka membesar dan perbelanjaan pula semakin bertambah.Lebih-lebih lagi anak pertama mengalami masalah kesihatan yang memerlukan penjagaan rapi.Bolehkah saya meminta dari segi wang ringgit bagi perbelanjaan daripada bekas suami?

Norhidayah,Kuala Langat Selangor

JAWAPAN:

Insya-Allah saya akan memberi penjelasan dalam masalah ini.Puan boleh meminta wang daripada bekas suami melalui Tuntutan Nafkah anak dibawah Seksyen 73 Enakmen Undang-undang keluarga Islam(Negeri Selangor)2003.

Seksyen 73 Enakmen tersebut memperuntukan bahawa adalah menjadi kewajipan seorang lelaki menanggung nafkah anaknya,samada anak itu dibawah jagaannya atau dalam jagaan seseorang yang lain dengan mengadakan bagi mereka tempat tinggal,pakaiaan,makanan,perubatan dan pelajaran yang munasabah memandang kepada kemampuan dan taraf kehidupannya.Walaupun anak-anak itu dibawah jagaan puan ,Undang-undang syariah di Malaysia menetapkan menjadi kewajipan seorang ayah menanggung nafkah anaknya.Puan perlu buat permohonan bagi nafkah anak-anak di Mahkamah Syariah berdekatan dengan tempat tinggal.Perlu di jelaskan didalam borang permohonan ,wang yang puan pohon untuk kegunaan apa.Sebagai contoh wang itu untuk kegunaan anak-anak untuk makan minum,pelajaran ,pakaian dan tempat tinggal .Puan juga boleh pohon peruntukan khas anak bagi anak pertama yang mengalami masalah kesihatan .

Sumber:Majalah MIDI

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut