INDONESIA OH INDONESIA

Posting kali ini Abi nak sentuh pasal isu sejagat antara dua negara berjiran.Isu tersebut adalah pasal tarian yang dikatakan dari Bali yang diberi nama TARIAN PENDET.Pihak Indonesia menuduh Malaysia mencuri kebudayaan mereka untuk mempromosi Produk Perlancongan Malaysia.

Menurut Pengalisis Politik mereka,Kontroversi yang tercetus di Indonesia adalah berpunca dari sejarah lama kemarahan rakyatnya terhadap Malaysia.Perasaan marah itu tersemai sejak 1960 an lagi apabila bekas Presiden Soekarno dengan karismanya memarakkan lagi semangat rakyat Indon dalam kempen Konfrantasi mereka.

Perbalahan dari punca budaya dan pelancongan adalah sebahagian daripada perasaan terpendam.Mereka mungkin cemburu dengan Malaysia kerana tidak dspat bersaing dari segi ekonomi dan pelancongan dengan Malaysia walaupun Indonesia mempunyai 17,000 buah Pulau.

Pihak Media Indonesia juga diumpamakan suka mencurah minyak kedalam api supaya rakyat negara itu tidak padam rasa benci terhadap Malaysia,Walau perselisihan berlaku tidak seberapa tapi reaksi mereka berlebihan.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut