|
Azmi Khalid.
|
MUKADIMAH
ISU tanah terbiar yang tidak dibangunkan terutama
di kawasan luar bandar sememangnya telah lama diperkatakan. Salah satu
punca yang menghalang tanah-tanah tersebut dibangunkan ialah kesukaran
mendapatkan hak milik bagi tanah yang bersaiz kurang daripada 0.4
hektar.
Masalah seumpama itu sering berlaku apabila pemilik tunggal tanah
tidak memecahkan tanah mereka kepada lot kecil semasa mereka masih
hidup.
Dan setelah meninggal dunia, waris si mati tidak boleh membangunkan
tanah tersebut kerana lot yang tidak dipecahkan dan terpaksa berkongsi
dengan pewaris-pewaris lain.
Wartawan Utusan Malaysia NORAINI ABD. RAZAK dan ROHANI IBRAHIM
bertemu Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Azmi Khalid
bagi mencari jawapan di sebalik kemelut yang membantutkan pembangunan
tanah-tanah terbiar terutama di kawasan luar bandar.
Jawapan Azmi tertumpu kepada usaha kerajaan meminda Seksyen 204 dan
204A Kanun Tanah Negara untuk membolehkan tanah bersaiz kurang daripada
0.4 hektar diberi hak milik sendiri tanpa perlu mendapat keizinan
Pindaan yang telah diluluskan Parlimen baru-baru ini menunggu
kelulusan Yang di-Pertuan Agong sebelum dapat diwartakan dalam masa
terdekat ini.
UTUSAN MALAYSIA: Apa sebenarnya punca tanah-tanah terbiar tidak dibangunkan terutama di kawasan luar bandar?
Masalah utama ialah wujudnya banyak nama pada sebidang tanah, jangan
terkejut jika saya katakan di kampung ada yang mendapat satu per 210
bahagian. Malah ada yang tidak tahu bahawa mereka mempunyai bahagian ke
atas mana-mana harta.
Ini bermakna dalam sebidang tanah bahagian seseorang itu ialah satu
per 210. Pokok kelapa juga perlu dibahagikan kepada 210 pecahan. Itu
undang-undang tanah lama.
Jadi siapa hendak membayar hasil tanah atau cukai tanah setiap tahun.
Setiap orang akan mendakwa bahagian mereka adalah satu per 100 dan
sebagainya.
Jika ada yang enggan membayar cukai tanah maka waris-waris juga tidak
mahu membayar cukai berkenaan. Dan mengesan saudara-mara yang lain
bukanlah satu perkara yang mudah.
Banyak tanah di negeri-negeri yang tidak membayar cukai. Kalau tengok
senarai hutang tertunggak di pejabat-pejabat tanah di seluruh negara
kebanyakannya adalah kawasan orang Melayu termasuklah Kampung Baru di
Kuala Lumpur.
Ini satu contoh. Contoh yang lain di mana ada di atas sebidang tanah
masing-masing mempunyai wilayah atau kawasan sendiri sama ada abang di
depan, kawasan kakak berhampiran dengan sungai dan adik di belakang
berdekatan dengan hutan.
Apabila Tenaga Nasional Berhad (TNB) ingin membuat pencawang untuk
membuka kawasan baru dekat hutan ia melibatkan tanah si adik dan
pembinaan tersebut melibatkan pampasan.
Apabila timbul isu pampasan semua orang akan mendakwa mereka berhak
mendapat sebahagian daripada duit pampasan tersebut kerana kononnya
mereka berhak. Padahal pembinaan pencawang tersebut hanya melibatkan
tanah si adik sahaja.
Jadi masalah ini sentiasa berlaku di mana-mana di seluruh negara.
Yang mengambil kesempatan ialah mereka yang berwang dan membeli tanah
tersebut daripada pemilik tanah.
Kalau kawasan berkenaan tanah rizab Melayu mereka akan gunakan nama orang Melayu.
Mengapa perkara seperti ini boleh terjadi?
Dalam konteks inikita lihat ada kes di mana tanah berhampiran jalan
raya yang melibatkan ramai pewaris. Berdasarkan undang-undang jika
seseorang ingin mengusahakan sawah di tanah tersebut mereka perlu
mendapatkan persetujuan semua pewaris.
Syarat tanah ialah untuk membuat sebarang pembangunan di mana-mana
bahagian tanah ialah perlu mendapatkan kelulusan daripada kesemua
pewaris tanah tersebut.
Bagi mendapatkan kelulusan untuk pecah geran perlu menukar syarat
daripada pertanian kepada pembangunan atau perumahan misalnya.
Bagi tanah-tanah di bandar yang ditukar syarat pemilik perlu membayar
cukai pintu yang tinggi dan kebanyakan pemilik tidak mahu berbuat
demikian.
Jika tanah tersebut dianggap tanah pertanian premiumnya adalah rendah
walaupun tanah tersebut menjadi tapak sebuah rumah kampung.
Oleh itu tanah berkenaan menjadi terbiar kerana pemiliknya tidak mahu
menukarkan syarat daripada tanah pertanian kepada tanah pembangunan
atau perumahan.
Maka tanah berkenaan akan terbiar sampai bila-bila.
Apa langkah kerajaan untuk mengatasi masalah ini?
Sekarang melalui pindaan undang-undang yang dilaksanakan kesemua
pemilik tanah boleh membuat geran untuk setiap seorang atau satu geran
untuk kesemua tanpa memerlukan kelulusan atau persetujuan daripada
pewaris atau pemilik tanah yang lain.
Melalui pindaan berkenaan ada yang boleh mengekalkan tanah pertanian
mereka, ada yang boleh memajukan dan membangunkan tanah bahagian mereka
bergantung kepada perancangan masing-masing.
Dulu jika hendak mendirikan rumah pun perlu mendapatkan kelulusan yang lain. Begitu juga untuk mendapatkan pinjaman bank.
Kadangkala apabila salah seorang daripada pewaris ingin membina rumah
atau sebagainya ia memerlukan pewaris lain tanah yang sama untuk
mencagar geran masing-masing dan tidak semua pewaris akan bersetuju.
Pernah juga berlaku salah seorang daripada pemilik tanah membina
kedai di bahagiannya sendiri dan tidak membayar pinjaman bank. Akibatnya
adik-beradik yang lain turut kehilangan tanah mereka apabila tanah
tersebut dilelong.
Adakah pindaan ini melibatkan Kanun Tanah Negara dan boleh diguna pakai di seluruh negara?
Kita telah mengambil langkah meminda Kanun Tanah Negara bagi
membolehkan sesiapa dalam konteks ini untuk membuat geran kecil yang
dipanggil partition atau sempadan.
Keadaan sudah berubah khasnya di kawasan-kawasan Melayu. Dalam bandar
banyak juga kawasan-kawasan Melayu yang disimpan yang dikenali sebagai
rizab Melayu.
Kalau bukan rizab Melayu pun, mereka yang terlibat dalam sistem
faraid tidak boleh mengendalikan tanah mereka secara muafakat
menyebabkan banyak masalah timbul.
Atau mungkin tanah berkenaan diwarisi turun-temurun hingga tiga
generasi sehingga tidak tahu siapa pemiliknya. Ini menyebabkan ada tanah
dalam bandar yang tinggal terbengkalai dan menjadi tanah terbiar dalam
bandar yang dipenuhi lalang dan semaksamun.
Pada masa ini pindaan Undang-Undang Kanun Tanah Negara Seksyen 204 sehingga 204A sudah dibuat dan diluluskan oleh Parlimen.
Adakah ia khusus untuk tanah rizab Melayu sahaja?
Ia bukan khusus untuk tanah rizab Melayu sahaja tapi semua jenis
tanah dan boleh diguna pakai di semua negeri. Pemilik tanah perlu
membuat permohonan di bawah seksyen berkenaan untuk memecahkan geran.
Pencapaian
Saya percaya ini adalah pencapaian besar dalam pentadbiran tanah
negara kerana masalah yang timbul menjadi kekangan kepada usaha-usaha
untuk membangunkan tanah-tanah terbiar dalam bandar dan tanah-tanah
milik orang Melayu dalam bandar khasnya.
Akta pindaan ini akan ditandatangani oleh Yang di-Pertuan Agong dan
selepas itu ia boleh diwartakan dan surat pewartaan akan diedarkan di
kesemua pejabat tanah di seluruh negara.
Saya membuat pengumuman ini kerana masih ramai orang kampung yang tidak tahu mengenainya.
Kerajaan juga mahukan para peguam turut memahami isu ini kerana mereka banyak menguruskan isu-isu berkaitan tanah.
Kita juga mahu para pemilik tanah tahu hak mereka dan pindaan ini bertujuan memberi kemudahan kepada mereka.
Mungkin seseorang pemilik tanah itu mempunyai anak yang sedang
menuntut di universiti yang kemudiannya bekerja dan ingin membangunkan
tanah tersebut.
Tanpa geran sukar untuk mendapatkan pinjaman bank.
Ramai anak Melayu sekarang yang sudah keluar daripada kampung-kampung dan meninggalkan rumah di kampung.
Dengan kemudahan untuk membuat pinjaman bank dan sebagainya anak-anak
mereka yang tinggal di bandar boleh mencantikkan rumah ibu bapa
masing-masing sekali gus mencantikkan suasana kampung.
Pada masa ini terdapat rumah kampung yang usang dan sukar untuk mencari siapa pemilik rumah berkenaan.
Akhirnya rumah berkenaan ditinggalkan dan dibiarkan begitu sahaja
kerana para pemilik menganggap undang-undang tidak menyebelahi mereka.
Apa harapan Datuk Seri apabila pindaan ini diwartakan kelak?
Pada saya pindaan undang-undang ini adalah salah satu cara untuk
merungkai kekangan potensi ekonomi tanah-tanah di kawasan bandar dan
luar bandar.
Satu cara untuk membangunkan kampung dengan lebih teratur. Kalau
tidak sesiapa sahaja akan membina rumah sesuka hati tanpa geran.
Jika ada geran perancangan untuk membangunkan kampung-kampung boleh dibuat dengan lebih teratur.
Jadi saya melihat ini sebagai satu pemudah kepada banyak perkara yang dihadapi pada masa ini.
Bagaimanapun kalau tanah itu terlalu kecil, pemilik bahagian yang
kecil itu boleh menjual tanah bahagiannya kepada pemilik lain supaya
pemilik yang berminat boleh mengusahakan atau membangunkan tanah
berkenaan.
Masalah yang timbul sekarang ialah kerana masing-masing ingin menuntut habuan sendiri walaupun sekadar sebatang pokok kelapa.
Kita juga berusaha untuk mengadakan sesi penerangan di
kampung-kampung bagi menjelaskan pindaan ini kepada orang ramai. Ini
termasuklah melalui khutbah Jumaat.
Selain memudah cara urusan pembahagian sempadan apa lagi manfaat pindaan akta ini?
Apabila akta dipinda masalah kutipan cukai tanah dan cukai pintu yang
dihadapi kerajaan akan turut terungkai. Sebelum ini banyak tunggakan
tanah datang daripada luar bandar begitu juga tunggakan di majlis-majlis
perbandaran.
Kalau ini dimaklumkan kepada semua pihak saya percaya banyak pihak
yang berminat untuk mewujudkan sempadan di tanah masing-masing dan
membuat geran kecil.
Geran kecil akan menjadi milik persendirian yang boleh dipegang dan
mudah dipindah milik. Namun akan ada orang yang bertanya kalau tanah
terlalu kecil bagaimana untuk pindah milik. Jika tanah terlalu kecil
jualkan sahaja kepada adik-beradik atau saudara-mara yang berminat untuk
mengusahakan tanah itu.
Dalam hal ini pemilik tanah perlu berfikir secara praktikal.
Takkanlah kerajaan perlu mengajar rakyat dengan menggubal undang-undang
supaya mereka menggunakan otak. Kalau tanah itu terlampau kecil buat apa
hendak tuntut hak milik.
Di kawasan mana paling banyak tanah terbiar gara-gara kesukaran mendapatkan hak milik?
Masalah ini berlaku di bandar raya termasuk Kampung Baru dan Keramat.
Saya tidak berani katakan di mana masalah ini berlaku paling banyak di
Kelantan, Terengganu, Perlis dan Kedah pun banyak berlaku.
Pindaan ini juga dijangka mengurangkan gejala orang kaya termasuk
orang bukan Melayu membeli semua tanah orang Melayu bagi tujuan
pembangunan.
Banyak orang Melayu di kampung yang memiliki tanah yang berpotensi
dan bernilai untuk dibangunkan. Namun mereka tidak dapat menikmati
kelebihan ini kerana kekangan ini.
Melibatkan
Kalau dia nak jual pun tidak ada orang yang sanggup membeli kerana
tidak ada geran dan tanah itu melibatkan banyak waris bertindih.
Saya sendiri tak mahu beli tanah itu jika ia melibatkan pemilik
berangkai. Ini kerana susah tanah seperti ini untuk dibangunkan.
Persoalan tanah tidak boleh dibuat apa-apa menyebabkan orang tidak mahu
membeli tanah yang sedemikian.
Apatah lagi jika kita ingin buat pinjaman bank untuk perniagaan atau
mendirikan kedai. Kita menggalakkan orang di mana sahaja khasnya
bumiputera untuk berniaga tapi hendak berniaga dia kena ada modal nak
cagar tanah dan sebagainya. Bagaimanapun tanah yang ada tidak boleh
dijadikan modal kerana perlu mendapatkan tandatangan semua yang
terlibat.
Satu lagi masalah ialah kalau dia cagar dan buat perniagaan dan
selepas itu tidak bayar tanah adik-beradiknya juga akan dilelong.
Setiap kali proses pindah nama dan status tanah masih ada banyak
rungutan. Bagaimana pindaan ini dapat memudahkan proses berkenaan?
Itu soal pentadbiran tanah untuk menukar syarat dan sebagainya. Itu
birokrasi dan sebagainya. Tapi itu pun kalau nak memajukan tanah dan
sebagainya sekarang ada sistem CCC iaitu Certification of Completion and
Compliance (Sijil Siap dan Pematuhan).
Sistem berkenaan di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan
Tempatan. Namun sebagai makluman dalam sistem ini dulu jika seseorang
hendak memajukan tanah dia perlu tukar syarat kepada pembangunan perlu
buat bayaran pertama, kemudian masuk pula persediaan pelan dan
sebagainya.
Kemudian dia perlu pergi ke Jabatan Bomba dan Penyelamat, jabatan
lain berkenaan perparitan dan Jabatan Kerja Raya pula perlu melihat
jalan.
Urusan di kesemua agensi berkemungkinan mengambil masa bertahun.
Sekarang melalui penubuhan CCC semua soalan disenaraikan untuk pemaju
selesaikan terlebih dulu. Pusat sehenti itu membolehkan kesemua jabatan
berjumpa untuk membuat satu keputusan. Melalui CCC proses yang dulunya
mengambil masa bertahun kini mengambil masa beberapa bulan sahaja.
Jadi perubahan ini ialah kerana kita perlu lihat keadaan semasa. Masa berubah, kita perlu berubah.
Perubahan ini (pindaan akta) pada saya akan menyelesaikan kekangan
yang ada dan memberi nilai kepada yang berhak dan memudah tunai kepada
pemilik tanah.
Ini termasuklah mendapatkan kemudahan pinjaman bank untuk buat perniagaan.