FAKTA BUNGA KEMBOJA:BUNGA PERTAMA DICATAT PADA 1522


Ada lebih daripada 300 jenis bunga kemboja atau juga dikenali sebagai plumeria.Ia asalnya dieja sebagai Plumiera yang diberikan sempena memperingati pakar botani Perancis abad ke 17,Charles Plumier,yang banyak mengembara untuk merekodkan spesis tumbuhan dan haiwan.

Namun menurut pengarang ,Peter Loewer menerusi tulisannya ,The Evening Garden:Flouwer and Fragrance from dusk Till Dawn ,Plumier bukannlah orang pertama yang menceritakan perihal bunga berkenaan.Sebaliknya orang pertama yang dikatakan harus menerima penghargaan itu adalah seorang Paderi Sepanyol ,Francisco de Mendoza,yang memperkatakan mengenai bunga terbabit pada 1522.

Nama lain bagi bunga Kemboja ialah biasa disebut ialah Frangipani datangnya daripada seorang keluarga bangsawan Itali ,Marquis Frangipani pada abad ke 16 yang mencipta minyak wangi berbau kemboja.

Pohon Kemboja tersebar ke merata kawasan tropika didunia termasuk Amerika Tengah,Mexico Colombia dan venezuela.Dalam budaya Poly nesia moden ,bunga kemboja juga dipakai ditelinga kanan,ini bermakna wanita itu mencari pasangan manakala di telinga kiri bermakna sudah berpunya.

Bunga Kemboja sukar ditemui di china justeru lebih berharga daripada Orkid.Jika diberi bunga kemboja kepada seseorang orang itu akan menjadi penerima yang istimewa.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut