IBU BERBALOI DUKUNG ANAK SETIAP HARI KE SEKOLAH


BESUT - Kecekalan seorang ibu yang sanggup mendukung anaknya yang cacat ke sekolah setiap hari sejak enam tahun lalu tidak sia-sia apabila anak sulungnya itu memperoleh 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) semalam.

Walaupun cacat kerana menghidap penyakit Osteogenesis Imperfecta iaitu sejenis penyakit kerapuhan tulang, Siti Norfarah Hanim, 12, tidak mudah mengalah hingga akhirnya mencipta kejayaan itu.

Siti Norfarah adalah antara 40 orang pelajar Sekolah Kebangsan Tengku Mahmud II di sini yang mendapat 5A dan diraikan dalam satu majlis di sekolah itu.

Ketika nama Siti Norfarah diumumkan untuk ke pentas bagi mengambil slip keputusan, dia bersama ibunya, Norhaida Harun, 38, dilihat berlinangan air mata kegembiraan.

Bagi Norhaida, hanya pelajaran yang mampu diberikan kepada anaknya itu memandangkan dirinya tidak mampu untuk menyediakan harta yang banyak untuk kehidupan pada masa depan.

Katanya, setiap pagi sebelum ke sekolah, Siti Norfarah akan dibekalkan dengan sedikit makanan kerana tidak mampu berjalan ke kantin dan dia bernasib baik kerana seorang rakan sekelasnya, Nurul Alia Rosdi secara sukarela membantu anaknya semasa di dalam kelas.

Sementara itu, di Pasir Mas, Kelantan, Muhammad Nabil Mohd. Nasir, 12, yang mengalami kecacatan pada kaki kiri dan kedua-dua tangannya sejak dilahirkan turut berjaya meraih 5A dalam UPSR.

"Ini hadiah untuk ibu saya yang bersusah payah mendukung saya ketika menghantar dan mengambil saya sekolah setiap hari," katanya yang belajar di Sekolah Kebangsaan (SK) Othman Talib 1, Pasir Mas.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

2 komentar

komentar
20 November 2009 pada 5:24 PTG delete

cerita ini patut d jadikan teladan. ada pelajar kita yang tak tahan dengan dugaan. mengganggap kekurangan itu penyebab untuk menjadi gagal.

ADA JUGA PELAJAR YANG MENJADIKAN PENCERAIAN IBU BAPA SEBAGAI PUNCA MEREKA GAGAL DALAM PELAJARAN. MEREKA SEPATUTNYA MEWMBUKTIKAN BAHAWA MEREKA MAMPU BERJAYA

Reply
avatar
20 November 2009 pada 9:08 PTG delete

Tahniah... semoga terus berjaya.

Reply
avatar

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut