PANDUAN SEBELUM MELABUR UNIT AMANAH



Unit amanah adalah satu skim pelaburan yang mengumpul wang daripada sejumlah besar pelabur yang berkongsi matlamat pelaburan yang berkongsi sama.Justeru ,bagi membolehkan seseorang melabur dengan bijak dalam skim pelaburan itu,Suruhanjaya sekuriti Malaysia (SC) kali ini berkonsi amalan baik yang perlu diparaktikkan pelabur seperti berikut.

1.Membaca prospektus dan lembaran keterangan dana dengan teliti sebelum melabur.

2.Jika dikunjungi perunding unit amanah,minta dokumen atau kad kuasa yang dikeluarkan Persatuan Pengurus-pengurus Pelaburan Malaysia (FIMM) bagi memastikan kesahihannya.

3.Jangan mudah percaya kenyataan perunding secara lisan yang tidak terdapat dalam dokumen rasmi dikeluarkan syarikat pengurus dana.Jangan terburu-buru membuat keputusan dan awas terhadap perunding yang selalu mendesak.

4.Jangan sesekali memberi wang tunai kepada perunding atau mengeluarkan cek atas namanya.Jika perlu,pembayaran dibuat kepada syarikat pengurusan (atau dalam keadaan tertentu,pemegang amanah)dengan menyatakan nombor akaun pelaburan serta dana yang disertyai.

5.Kebiasaannya,sebelum membuat keputusan melabur,perunding menganalisis tahap kewangan dan penilaian terhadap risiko seseorang pelabur.
Ini penting bagi mengenal pasti serta menyesuaikan jenis atau bentuk dana terbaik untuk disertai.Untuk itu,terdapat beberapa borang khusus yang perlu diisi dan dianalisis perunding.

6.Kebanyakan dana mempunyai tempoh bertenang iaitu semua bayaran dan yuran perkhidmatan akan dikembalikan jika kita memutuskan untuk menarik diri.
Bagaimanapun,pengembalian wang berdasarkan nilai bersih tertinggi aset atau harga belian balik unit amanah pada hari tempoh itu dikuatkuasakan.

8.Pastikan kita mendapat nombor akaun pelaburan di bawah nama kita sendiri serta penyata berkenaan akaun terbabit.Rekod berkenaan perlu disimpan agar sebarang kemusykilan dan pertikaian dapat diselesaikan sebaik mungkin,sekirannya berlaku.

SENARAI SEMAK SEBELUM MELABUR UNIT AMANAH

1.Baca Prospektus dan lembaran keterangan produk
2.Semak lesen atau kad kuasa
3.Percaya semua keterangan perunding tanpa merujuk kepada prospektus,borang permohonan atau dokumen rasmi
4.Beri wang tunai atau cek atas nama perunding unit amanah
5.Analisis taraf kewangan juga penilaian terhadap risiko
6.Gunakan hak kita sepanjang tempoh bertenang
7.Simpan segala rekod ,surat menyurat dan penyata

- Kairul Ridwan Abdul  Kuddus
  Timbalan Pengurus Besar & Ketua,
  Hal Ehwal Pelabur & Pengaduan ,
  Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.



Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut