BANGKAI PESAWAT MALAYSIA TERHEMPAS 20 TAHUN LALU DITEMUI

JAKARTA: Bangkai pesawat yang dilapor di temui di pergunungan Aceh Besar Selasa lalu belum disahkan sebagai pesawat dari Malaysia yang dilaporkan hilang di kawasan itu lebih 20 tahun lalu.

Konsul Jeneral Malaysia di Medan, Norlin Othman berkata, setakat ini Polis Aceh hanya mengesan dari udara terdapat bangkai pesawat di kawasan pergunungan itu dan mereka belum memastikan jenis pesawat atau dari negara mana pesawat berkenaan.


"Kepastian hanya akan diketahui selepas pasukan polis Aceh dapat mengesannya di darat. Perjalanan ke lokasi itu dikatakan akan mengambil masa dua hari dua malam dengan berjalan kaki.


"Bila operasi itu akan dijalankan, kita belum tahu kerana pada masa ini kawasan Aceh sedang mengalami keadaan angin kencang," katanya ketika dihubungi hari ini Norlin berkata, Pejabat Konsulat Jeneral Malaysia di Medan akan terus berhubung dengan Polis Aceh bagi mendapatkan pengesahan sebelum mengambil langkah seterusnya.


Beliau diminta mengulas mengenai laporan sebuah akhbar tempatan Aceh yang menyebut mengenai penemuan bangkai pesawat itu, yang dikatakan turut mengandungi rangka manusia di dalamnya.


Norlin berkata, setakat ini Polis Acheh belum dapat mengesahkan sama ada terdapat rangka manusia dalam bangkai pesawat itu selagi mereka belum menemuinya.


Berdasarkan rekod, dua pesawat dari Malaysia dilaporkan terhempas di Aceh iaitu sebuah pesawat kecil Twin Otter pada tahun 1989 dan sebuah pesawat Skyvan pada tahun 1993, yang dikatakan belum ditemui kerana pesawat berkenaan dipercayai terhempas dalam hutan tebal.-Bernama

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut