SITUA BANGKA KAHWIN BUDAK 12 TAHUN KERANA TUNTUTAN NAFSU SERAKAH

MEDAN - Kisah ala Syekh Puji terjadi di Langkat, Sumatera Utara. Pengusaha stesyen pengisian bahan bakar umum (SPBU) M. Indra Bayuri, 60, mengahwini budak berusia 12 tahun secara bersiri. Tragisnya, sebelum menikahi Ayu (nama samaran), Bayuri sudah memiliki enam isteri.

Ibu-bapa Ayu rela anak mereka dinikahi setelah disogok rumah dan sebuah motosikal.

Pernikahan di bawah umur itu terbongkar setelah kakak Ayu, Rismawati, 26, pergi ke pejabat Perlindungan Anak Indonesia Daerah (KPID) Sumatera Utara dan menceritakan bahawa adiknya telah dinikahkan ayahnya dengan seorang pengusaha yang tua gayut lima bulan lalu.

Dia juga memberitahu adiknya menolak untuk dinikahkan kerana ingin bersekolah. Penolakan tersebut mencetuskan kemarahan kepada ayahnya menyebabkan Ayu diseksa dan disebat dengan tali pinggang.Akibat tidak tahan dengan penderaan tersebut Ayu terpaksa akur dan bersetuju untuk dinikahkan dengan situa gayut itu.

Ketika dinikahkan Ayu ditemani oleh ibunya,Ruspawatma.Kakak Ayu ,Risma memberitahu yang dia tidak tahu dimana rumah lelaki tua bangka itu kerana ia hanya tahu dari mulut adiknya sahaja.

Menurut Ayu, rumah Haji Bay di Langkat bertingkat. Tapi, dia tidak tahu alamatnya. Setelah pernikahan, Ayu diajak Haji Bay ke tingkat dua untuk melakukan hubungan seks. Kerana tidak setuju, Ruspawatma menyusul ke atas. Dia menyaksikan puterinya yang masih kecil itu sudah tidak berpakaian dan ditindih haji Bay.Tidak sanggup anaknya diperlakukan, dia memaksa puterinya turun ke bawah.

Haji Bay marah. Dia memanggil Wagimin untuk mententeramkan isterinya. Wagiman pun menghalang isterinya. Dengan cara itu, hubungan seks suami isteri tersebut terlaksana.

Setelah memenuhi hajatnya, Haji Bay memberi Wagimin wang tunai Rp 3 juta. "ketika itu, ibunya marah sekali. Soalnya, awalnya, tujuan ke Langkat hanya untuk acara pinangan, bukan pernikahan. Kenyataannya berbeza," kata Risma.

Ketua KPAID Sumut Jahrin Piliang memanjangkan pengaduan tersebut dengan melapor ke Poltabes Medan. Dia sekaligus mahu pihak polis mempercepatkan siasatan kes tersebut. Laporan tersebut pernah disampaikan keluarga Ayu lima bulan lalu. "Kami mendesak polis mengambiltindakan segera akan laporan tersebut," tegasnya.

Di mata para tetangga Ayu, Haji Bay merupakan seseorang yang dermawan. "Dia sering bergaul dengan kami, meski tidak tinggal di sini," ungkap Iwan, salah seorang jiran Ayu.

Pernikahan Haji Bay dengan Ayu membuat Iwan dan jiran lainnya terkejut. Apalagi, sejak itu, Haji Bay tidak pernah muncul. "Kami tak menyangka, dia menikahi gadis di bawah umur," ujarnya.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut