PANIK KETIKA PERTAMA KALI BERASMARA DENGAN PASANGAN




 Pertama kali berasmara, biasanya suami mahu pun isteri akan merasa gugup, stres dan bahkan tak jarang yang panik. Jika tidak diatasi, kondisi seperti ini boleh menghambat kehidupan seksual pasangan .

Menurut pakar seks Sandor Gardos, PhD, hubungan intim yang dilakukan pertama kali memang memelukan ketenangan mental, baik pada suami mahupun isteri. Jika tidak, maka akan sangat mengganggu.

Yang terpenting, jangan terburu-buru dan bersantailah. Penulis buku 'Touch Me There!', Yvonne K. Fulbright, PhD, menyebutkan pentingnya menyediakan waktu bersantai bersama pasangan sebelum berhubungan intim. Ini supaya suami mahupun isteri boleh saling menenangkan diri dan rileks.

Jangan lupakan pentingnya foreplay. Menurut Fulbright, memberikan waktu foreplay dengan mencium dan membelai pasangan dapat membuat suasana menjadi lebih santai.

"Wanita rata-rata memerlukan waktu sekitar 8-10 minit untuk siap berasmara, terutama hingga sesi penetrasi. Jadi sebaiknya jangan terburu-buru," ujar penulis 'The Ten-Minute Sexual Solution', Darcy Luadzers, PhD, seperti dipetik dari Men's Health,.

Selain itu, jangan lupa untuk menyiapkan tempat yang membuat Anda nyaman. Pastikan kamar pengantin untuk Anda dan suami jauh dari gangguan bunyi bising. Jika perlu, putarlah muzik lembut, siapkan lampu yang cahayanya tak terlalu silau dan menyalakan lilin aromaterapi. 

Jika semua ini sudah Anda dan pasangan lakukan, pakar seks Ian Kerner, PhD menegaskan yang tak kalah penting adalah untuk tidak berlebihan mengkhawatirkan apa yang akan terjadi. Bercinta untuk kali pertama merupakan momen yang mungkin menegangkan, namun berpikir buruk berlebihan justeru akan membuat Anda tak menikmati momen tersebut dan menurunkan peluang orgasme. 

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut